Vientiane

Ja, pengarna av finskan sag vi inte roken av. Knepig tjej det dar. Men livet gar vidare har i Laos och vi har nu vart i Vientiane i tva natter. Bytte till ett annat guest house eftersom det andra var alldeles for dyrt. Bytte verkligen ner oss, men vi betalade en tredjedel av vad vi gjorde innan, sa det var det vart.

Glomde forresten att beratta att vi hade var forsta kackerlacka i vart rum i Hanoi. Peppar peppar, sa har vi inte rakat ut for nagra ackliga kryp eller djur an. Inte i rummen i alla fall. Vi satt uppe flera timmar och spelade kort pa kvallen  for att se om den skulle komma fram ur listen i vaggen, dar den hade gomt sig.

For att komma till en av de roligaste handelserna sa traffade vi Cilla, My och Karin igar. Var sa javla roligt sa det var obeskrivligt. Jag gick in pa mailen av en ren slump och sag att my hade skrivit att de hade forsokt ringa massa ganger men det funkade inte, for de var namligen i Vientiane de med. Sa vi forsokte fram amandas telefon, men det funkade inte heller. Blev lite besvikna, men jag kom pa snilleblixten att ringa fran Skype o da fick vi tag i dem. Sjukt kul, vi bestamde traff pa ett stalle 40 minuter senare. Nar vi val skulel ga dit var jag skitnervos. Aslojligt att vara nervos for att traffa nagra av mina narmaste kompisar som jag kant i 8 ar. Men sa blev det iaf. Sen narmade vi oss o sa sag jag My och vi bara sprang fram till varandra och skrek o kramades och lojlade oss sa som bara fjantiga tjejer kan. Sen kom Cilla & Karin springades ocksa och det var sa befriande att traffa dem. Amanda var ocksa sjukt taggad infor motet o sen beratta My & co att de ocksa hade vart skitnervosa. Haha. Tokigt det kan bli ibland. Iaf sa gick vi upp en snabbis till vart rum sa vi fick gora iordning oss lite, sen satte vi oss pa en restaurang o bestallde in lite mat och en del ol sa satt vi och pratade lange. Anda tills vi blev omringade av tre asiater som satt o tog pa en o sa miiiss, miiisss, whas yorr neeem? Usch, vi gick darifran illa kvickt o forsokte hitta ett nytt stalle att ga till men den har stan ar verkligen helt dod nar det kommer till festandet. Sa det gick sadar. Gick runt lite innan vi bestamde oss for att ga hem o sova.

Pigga och uppe redan 07.15 idag packade vi ihop det sista och gick till Skandinavian Bakery for att ata frukost o nu sitter vi har efter att ha bokat en flygbiljett mellan Vientiane och Bangkok. Vi ar inte sarskilt duktiga pa backpackerlivet, utan gor det ganska bekvamt for oss. Men det kan det vara vart nar man har ont om tid och ar lite bekvam. Nu ska vi tillbaka till rummet o borsta tander o checka ut o sen ta bussen till Vang Vieng. Nu ar det tubing som galler. Har hort att det ar sjukt kul, men helt galet. Sa forhoppningsvis har vi mycket att se fram emot.

So long,

Kram Lovisa

Laos

Ja nu har vi lamnat ytterligare ett land. Vietnam var val bra, men inte alls sa bra som Kambodja. Manniskorna i Kambodja kanns mer akta och genomgoda. I morse efter frukost checkade vi ut fram Little Hanoi och tog en promenad till minibusstationen som lag 15 min bort. Dar satt vi och vantade i narmare en timme innan bussen var full och kunde aka till flygplatsen. Emil ringde men mina pengar tog slut, sa det samtalet blev tyvarr kort och inte sa uttommande. Val framme pa flygplatsen fick vi vanta pa att fa checka in bagaget. Efter det sa var vi hungriga igen, vet verkligen inte vad det ar med oss. Ater som djur nu istallet. Sa vi satte oss pa en restaurang och bestallde in lite pommes fristes och vantade pa planet. Planet var ett skamt. Propellerplan med saten som var i alla varldens farger. Det mest fargglada tyget jag sett. Jag satt och funderade over varfor flygvardinnan inte visade var flytvasten fanns o nar jag kollade pa sakerhetslappen sa visade det sig att flytvasten var sittdynan man satt pa som skulle fungera som flytobjekt. Ett skamt! Men resan gick bra och nu ar vi framme i Vientiane som ar en liten huvudstad med 200 000 invanare. Mycket mysigare och framforallt lugnare an Hanoi som jag inte gillade sarskilt mycket. Vi rakade hamna pa ett dyrt guest house, men vi gillar laget och det ar fint i alla fall. Orkade inte krangla nar vi val tagit en taxi dit. Delade taxi med en finska som inte fick ut nagra pengar i automaten, sa vi fick betala for henne. Far val se om vi ser roken av de pengarna. Imorgon ska vi utforska Vientiane och ga till det skandinaviska fiket som ar kant har. Ska bli gott med lite svenskt. Kram Lovisa

Halong Bay

Ja nu var det ett tag sen, men har inte haft tillgang till nagon dator pa flera dagar. Vi lamnade Nha Trang och Perfume Grass Inn med en bil som vi fixade via vart guest house som tog oss till flygplatsen. Val framme dar vcar det en snabb och smartfri incheckning med lite vantan pa att planet skulle komma dock. Vi lamnade ett sporegnande, varmt Nha Trang for Vietnams huvudstad Hanoi. Vi blev bada chockade nar flygkaptenen informerade oss om det endast var 16 grader i Hanoi. Dumma svenska opalasta tjejer!

I alla fall sa hade vi hort att man verkligen inte skulle ta en taxi fram flygplatsen, da chaufforerna ofta tog en till ett helt annat stalle an dit man ville sa vi bestamde oss for att ta en shuttlebus istallet, da en tjej sa att den skulle aka till Old Quarter dar vi hade tankt att bo. Det var bara vi och massa vietnameser pa bussen, men det gick bra anda fram tills vi upptackte att vi inte alls kom ratt och med en busschauffor som inte kunde ett ord engelska sa gick det sadar bra att forklara vart vi ville och fraga hur vi skulle ta oss dit. Vi gick runt i sakert en halvtimme med vara tunga ryggsackar pa ryggen for att forsoka fa tag i en palitlig taxichauffor och till slut hittade vi en som tog oss till ett stalle som var rekommenderat i Lonely Planet. Stallet var val helt okej, men inte mer an sa. Vi gick och bokade en battur udner tva natter till Halongbukten och sedan gick vi for att ata en bit. Jag har arligt talat ALDRIG atit sa stark mat under hela mitt 20-ariga liv. Sa med torra lappar och matt mage sa gick vi tillbaka mot vart "hotell" da vi fick en snilleblixt och kom pa att vi ville ga pa bio. Vi tog en taxi till ett kopcenter med bio pa toppen, men nar vi kom dit var det bara knepiga filmer som gick och den enda vi ville se gick inte forran efter 2,5 timmar. Sa istallet gick vi in i en matbutik och kopte oss varsin chokladbit och sedan tog vi taxi tillbaka igen. VART! Men vi fick se lite mer av Hanoi i alla fall. Vi gick till nattmarknaden har i Hanoi och kollade pa massa roliga saker, blev inget kopt for min del, men det finns fler tillfallen till shopping! Ingen av oss har klader till vadret har, det ar verkligen kallt jamfort med ovriga Asien. Vissa har gar runt i dunjacka, sa det sager en del. Holl pa att frysa arslet av oss under marknadsturen. Vi gick tillbaka till rummet, satte oss for att spela kort och knoppade sedan in.

Morgonen darpa var det dags for battur. Efter en snabb frukost bestaende av bananpannkaka sa gick vi till resekontoret dar vi motte upp ovriga resenarer och hoppade pa en minibuss som skulle ta oss till Halong Bay. Det var tva engelska och ett irlandskt par och tva tyska vaninnor som vi atminstone inte tror var ett par, but you never know.. Vi hoppade pa baten och checkade in pa vara rum och sen var det dags for lunch. Bara skaldjur och seafood. Krabba, rakor, fisk och massa annat smatt och gott. De kom in med mer och mer mat hela tiden. Matta och trotta gick vi upp pa soldack och vilade for att sedan aka ut och paddla kajak genom grottor o. dyl. Halongbukten ar nagot som verkligen maste upplevas. Obeskrivligt vackert, har aldrig sett nagot finare faktiskt. Ak dock hit under deras sommarperiod, da det ar varmare. Vi paddlade igenom en grotta som i stort sett var osynlig. Den gick inte att se forran du kom fram till den. Innanfor den sa lag "secret cave". Helt otroligt!! Knapptyst, vindstilla och turkost vatten. Gramer mig att jag inte fick med kameran ut i kajaken men vagade inte riskera att tappa den. Sen akte vi vidare och sag lite fler saker och atervande sedan till baten da det var dags for dusch och sen satte vi oss pa soldack och kollade pa solnedgangen. Det var kallt, men fint! Vi hade varldens sotaste guide med under hela batturen. Lien hette hon, kan inte ha vart mycket aldre an oss och hon skrattade och log hela tiden. Jattegullig tjej som var ovanligt bra pa engelska, aven fast man inte forstod en del av det hon sade ( vietnameserna ar extremt daliga pa engelska, en taxichauffor vi hade var nara pa att borja grata nar han insag att vi inte forstod vietnamesiska och han skulle behova forsoka sig pa engelskan )

Efter middag, som ocksa bestod av skaldjur och fisk satt vi och pratade med de andra resenarerna, sedan gick vi till rummet dar vi hade satt pa ACn pa 30 grader. Dar satt vi och spelade kort och njot av varmen innan vi krop till kojs.

Morgonen darpa gick vi upp for att ata frukost och sedan packa vaskorna igen. Sen akte vi till "amazing cave", vilket ar en grotta som ar jattestor! Det tog oss en timme att ga runt i hela grottan.. Efter grottturen checkade vi ut fran baten, bytte till en mindre bat som tog oss ut till en o dar vi fick varsin bungalow att spendera natten i. Det forsta vi sag nar vi kom till stranden var en ratta och hemskt nog har vi borjat vanja oss vid asynen av dem. Sa lange de inte ar inne pa rummet sa ar det okej! Vi at lunch, massa mat aterigen, tror att de ville overgoda oss. Efter lunch hade vi egen tid som vi spenderade med en bok pa stranden i nan timme innan solen forsvann fran var sida av on. Det blev kallt sa vi gick till var bungalow dar vi lag i vara sovsackar pa en elektrisk varmefilt fram till middagen plus en drink serverades. Ratt efter ratt kom in, som vanligt var det alldeles for mycket mat. I kladesvag hade jag pa mig allt jag kunde vilket blev bade kofta under och over t-shirten, leggings, shorts, kjol, halsduk. Jag var inte sa snygg att titta pa, men jag fros inte i alla fall. Vi satt och pratade lange och forflyttade oss till en "eld" som egentligen bara var glodande kol dar vi satt och njot ett tag innan vi borjade tanka pa refrangen. Bungalowen var tvadelad sa det kandes i princip som att vi hade samma rum som tva spanjorer som lag bredvid. De pratade hela natten, men jag ar inte bitter!

Imorse gick vi upp och at frukost, checkade ut och lamnade sedan on for att aka tillbaka till Halong harbour. Idag var det varmare sa vi lag uppe pa soldacket hela vagen. Vinden var valdigt kall, men vi ar trotta pa att vara blekast overallt nu. I Halong Harbour fick vi lunch, stor skrall, och sedan tog vi minibussen tillbaka till Hanoi. Nu sitter vi pa ett stalle som heter Little Hanoi, dar vi ska tillbringa natten. Blev rekommenderade detta stalle av det irlandska paret och vi blev verkligen inte besvikna. Trevligaste personalen vi traffat pa hittills under resan! 5 minuter efter att vi kommit in pa rummet kom de in med tva koppar te och ett fat fullt med clementiner. Mysigt! Nu ska vi upp pa rummet och duscha for att sedan ga och ata glass tror vi. Vi ar inte sugna pa mat i alla fall, sa som vi atit de senaste dagarna. Tror vi atit mer senaste tre dagarna an vi gjort under hela resan.

Forovrigt maste jag saga att jag bara aaaaalskar Londonbrittiska, en av tjejerna med pa baten kom fran London och jag fick lite Londoncravings.

Imorgon aker vi vidare till Vientiane i Laos dar vi ska ga pa ett skandinaviskt fik och ata nat svenskt. Sen aker vi till Vang Vieng och satsar helt pa tubingen! Har hort att det ar det roligaste av allt och aven att det ar sadar. Tror dock att vi kommer tycka det forstnamnda, da flest folk o var alder har sagt sa.

Trafiken har i Old Quarter ar helt sjuk! Moppar precis overallt som tutar pa en och bara kor pa. Man vanjer sig snabbt, men det ska bli skont att komma ifran det nu.

Kanske har missat nat men ni kan ju kika in pa Amandas blogg for att se om hon fatt med nat som inte jag har. Vi gor ju trotsallt precis samma saker. http://amandasofiehult.blogspot.com

Ha det sa bra och halsa Sverige!

Kul att lasa kommentarerna ni skriver. Fortsatt med det. Saknar er allihopa!

Kram Lovisa

back on track

Igar gick vi och at pa ett stalle som heter Mecca, vi at fisk bada tva och det var gott.
Sen slog vi pa stort och tog tva ol till maten. Vi gick hem, duschade, fixa iordning oss och grundade lite for att sen ga och ta en drink pa ett stalle och sen vidare till Sailor Club, vilket var sjukt kul. Traffade sa mycket olika manniskor och framforallt irlandare. Kandes skont att vi forstod dessa helt utan problem denna gang men det sjukaste av allt under hela kvallen var att jag traffade Hanna, en tjej som jag konfirmerade mig med. Hon ar fran Stockholm men akte till Flamslatt for att konfirmeras dar 2004. Hur stor chans ar det att man traffas i Vietnam liksom? Traffade tyskar, fransman, australiensare, hollandare och manga andra nationaliteter. O vi satt pa stranden och pratade lange, sag rattor springa i sanden langre bort, vilket inte var lika roligt. Satt med fotterna uppe resten av tiden. Efter Sailor Club bar det vidare av mot ett stalle som heter Why Not Bar. Vi fick intradet betalt och dar traffade vi lite svenskar som vi satt och pratade med ett tag innan det var dags for oss att ga hem och sova. Var inte hemma forran kvart over fyra och vi bada stupade i sang nastan direkt nar vi landade pa rummet. Idag sov vi till halv elva, da vi hade stallt klockan for att ata lite frukost. Sa nu sitter vi har matta, glada och lite trotta och funderar pa om vi ska ga och kolla vad stranden har att erbjuda idag. Kanns som att himlen ar lite blaare idag, sa hoppas att det inte blaser lika mycket sand nere vid stranden.. Imorgon flyger vi fran Nha Trang till Hanoi dar vi ska vidare till Halongbukten for att aka ut pa en battur. Fran Hanoi ska vi flyga vidare till Vientiane i Laos och darefter till Vang Vieng dar vi ska prova pa tubing. Har hort att Luang Prabang ska vara fint, men vi hinner nog inte aka dit dessvarre.

Forsatt garna att kommentera, det ar sa roligt att lasa de nya kommentarerna varje gang man kollar datorn..

Hoppas allt ar bra hemma, saknar er!

bilder fran kambodja

Knapar ihop ett litet snabbt inlagg, framst for att lagga upp lite samlade bilder fran Kambodja. Imorse sov vi ut riktigt ordentligt, vilket vi bada behovde. Gick upp och at frukost, farskpressad apelsinjuice och bananpannkaka med choklad. Inte sa nyttigt, men vi ar lite trotta pa baguetter for tillfallet. Vi gick ner till stranden i ett par timmar dar vi roade oss med att titta pa krabbor som sprang omkring och aven att beundra de sjukt stora vagorna som skoljer in har just nu. vi har lite otur med vadret, da det nastan blaser storm har. Vi haller tummarna for att det vander snart. Nu ska vi ga och ata nanting, sen ska vi gora iordning oss for fest ikvall. So long!

Nha Thrang

Igar kl 07:00 paborjade vi var resa mot ett nytt land, namligen Vietnam. Vi upptackte kvallen innan att vi glomt att skriva ut flygbiljetten som visar att vi skulle ta oss ut ur Vietnam inom 15 dagar fran det att vi anlande. Grejen med hela internetbesoket tidigare den kvallen var att vi skulle skriva ut den, men det glomde vi saklart. Iaf sa fick vi ga upp tidigare for att forsoka hitta ett stalle med skrivare, men det var inte det lattaste. Vi letade i sakert tio minuter innan vi upptackte att de hade skrivare pa internetcafet precis over gatan. SMART! Jag skrev ut biljetter medan Amanda prutade pa en Tuk Tuk som skulle ta oss till Busstationen. Vi hann precis. Hade vi vart en minut sena sa hade vi missat bussen. Sa tur var vad vi hade! Bussen gick via huvudstaden Phnom Penh sa efter att ha sovit halva tiden av den fyra timmar langa resan till PP sa var det vantan dar i ca 1,5 timme pa plaststolar pa deras busstation. Amanda sprang ivag och kopte oss varsin hamburgare medan jag vaktade vaskor. Med lite mat i magen hoppade vi in i en minibuss som kandes som om den skulle sprangas vilken sekund som helst. Den tog oss till en ny buss som skulle ta oss vidare mot gransen mellan Kambodja och Vietnam och vidare till Ho Chi Minh City, eller Saigon som ar ett mer bekant namn. Val inne pa bussen fick vi en positiv overraskning da vi insag att satena var enorma och det gick bade att falla ut benstod och lagga ner satet sa det kandes nastan som en nattbuss. Vi njot av turen och slocknade bada tva som tva utbrunna stearinljus, nasan direkt. Vi kom fram till gransen manga timmar senare och da befarade vi det varsta eftersom gransovergangen forra gangen var nastan ett rent helvete. Var "busskille" hjalpte oss valdigt mycket och det enda vi behovde gora var att visa upp passet o sen fixade han resten. Vi hade ju vart oroliga for att vi inte skulle fa vart visum automatiskt med det loste sig utan problem och 20 minuter senare satt vi pa bussen igen.

Ytterligare ett par timmar senare var vi framme i Saigon och da borjade turen vanda. Forst lat vi oss overtalas av en taxichauffor som skulle ta oss till det Guest House vi ville bo, och eftersom klockan redan var 8 pa kvallen sa orkade vi inte krangla sa vi hoppade in i taxin och nar vi val var framme sa fick vi helt enkelt punga ut med 15 dollar (vilket ar jattedyrt har och som hela resan mellan Sihanoukville i Kambodja och Saigon i Vietnam kostade forovrigt) Vi gick in och mottes av ett fullt Guest House, sprang over till ett annat Guest House mittemot som ocksa var fullt. En tjej hjalpte oss till ett tredje som ocksa var fullt och sen fanns det ett rum kvar pa det fjarde, sa det tog vi precis framfor nasan pa tre killar som ocksa var ute och backpackade och verkligen ville ha det rummet. Rummet var sjukt skabbigt och vi tyckte inte det var vart att betala for AC for AC-apparaten sag inte sa trevlig ut. Det blev en varm natt, sarskilt for Amanda som pratade i somnen hela natten. O hon pratade inte med sig sjalv utan vackte mig for att ha en konversation. Hon berattade att det satt en man pa min sang forut o jag trodde ju att hon var vaken hela tiden sa jag trodde stenhart pa henne och var lite pa min vakt. Nar vi vaknade svettiga och trotta klockan kvart i sex sa hade hon bara vaga minnen av natten.

Vi gick upp, gjorde iordning oss, at frukost tillsammans med tva valdigt trevliga aldre par. Fransman och Australiensare. Vi blev hamtade av bussen utanfor och akte vidare hit till Nha Trang.

Idag har vi vart pa resande fot i nastan precis tolv timmar men vi hamnade iaf tillslut pa ett supermysigt Guest House har i Nha Trang. Perfume Grass Inn heter det. Vi har AC, gratis internet och frukost  och det ar det forsta stallet utan lysrorslampa som de verkligen har pippi pa har nere i Asien. Underbart! Imorgon hoppas vi pa finare vader for nar vi kom hit idag sa regnade det massvis och blaste nastan storm. Har ar det regnperiod och en liten svalare period just nu och det kunde vara "bara" runt 21 grader. Det marks verkligen att det ar svalare har och det ar verkligen inte sa att man svettas nu pa kvallen, som vi gjort pa tidigare stallen.

Imorgon ar planen att ga ut och festa till det lite. Vi har vart oforskamt daliga pa det hittills och vi far se till att skarpa oss pa den fronten.

Hors snart igen!

battur, mat & massage

I forrgar efter middagen som bestod av supergod grillad dagsfarsk fisk nere pa stranden gick vi till ett stalle som heter Monkey Republic dar vi tog oss varsin ol. Dar traffade vi tva irlandare och herregud vad svart vi hade med spraket, vi trodde vi hanterade engelskan hyfsat bra, men vi fattade verkligen inte allt de sade. Men vi gjorde ett tappert forsok i alla fall och det var trevligt att traffa nytt folk.

Igar gick vi ner till stranden efter att ha tagit oss en valbehovlig sovmorgon. Dar lag vi och glassade. Jag satte pa mig spenderarbyxorna och unnade mig bade en kroppsmassage och en fotfilning, skont att bli ompysslad lite! Sen kopte jag aven tva sma grejer att skicka hem till mina alsklingar som fyller ar i borjan av nasta ar. Vi unnade oss aven farsk skuren vattenmelon som substitut for lunch, hur gott som helst! Efter att vi suttit pa stranden till solen borjade ga ner sa gick vi hem, duschade, gjorde i ordning oss lite for att sedan ga ner till grannrestaurangen som vi last massa bra recensioner om. Jag at svardfisk och efter maten sa kande vi for en efterratt. Det blev en "Double Trouble" att dela pa och det var precis sa gott som beskrivningen lat. Tre olika glassorter med varma browniebitar, bitar av snickers och m&ms och chokladsas. SUPERgott! Efter det sa gick vi till Monkey Republic igen och tog oss varsin drink dar vi stotte pa en engelsman som var en valdig pajas, hoppade fran sida till sida och holl pa. Konstigt folk man kan stota pa, men ack sa roligt!

Imorse gick vi upp och laddade upp for en battur som vi bokat dagen innan. Vi blev hamtade vid vart Guest House och darefter sa akte vi till ett stalle dar vi fick "frukost", en baguette, smor & sylt. Vi akte vidare ner till vattnet dar vi hoppade pa en bat. Primitiv, men mysig. Det var bada chilenare, australiensare, engelman och kambodjaner med. O sa vi svenskar. Amanda, jag och tre andra killar.

Vi stannade efter ca 30 minuters battur for ett snorkelstopp. A & jag insag snabbt att det var lite laskigt och jag vagade knappt kolla ner av fruktan att se fiskar. 5 minuter och vi tva var uppe pa baten igen. Vi akte vidare mot bamboo island dar vi spenderade formiddagen vid stranden. Direkt nar vi kom fram blev det bikini pa och sa satte vi igang med volleybollspel. Sjukt roligt! Jag fick an en gang visa mina dolda volleybolltalanger och sandiga, svettiga och andfadda hoppade vi i vattnet for att ligga dar och sitta vid strandkanten anda tills det blev dags for lunch. Livet ar bra underbart ibland! Efter lunch tog vi oss en powenap och sedan badade vi igen tills vi akte hem. Snorkelstopp aven pa vagen hem, men vi valde att stanna i baten denna gang.

Efter dusch och iordninggorade gick vi ner till internet och bokade flyg mellan Nha Trang & Hanoi som ska ske senare under resan, en tagresa, som i forst tankt att ta skulle ta 33 timmar och det kanns lite sadar jamfort med en dryg timme i ett plan. Vi har aven fixat flygresa mellan Hanoi & Vientiane for att ha en biljett att visa upp imorgon nar vi nar den vietnamesiska gransen, da vi ska fa ett turistvisum per automatik for 15 dagar. Vissa fordelar finns det med att vara svennebanan.

Idag at vi nere pa stranden igen, barbecue jatterakor at jag, men bakad potatis och vitloksbrod. Uppdaterar mest maten for min pappis skull, da jag vet att han tycker det ar intressant!

Barnen har ar sa sota sa att det ar helt overkligt by the way. Har en del fina bilder pa nagra. Vara telefoner med thailandskt kort fugerar inte alls har, sa det ar svart att vara i kontakt med varlden darhemma.

Nedan kommer ett fatal bilder pa var resa hittills i Bangkok och Kambodja. Fler kommer senare.

Imorgon

Sol & bad i Sihanoukville

Igar var vi och tittade pa forintelselagret Toul Sleng dar de torterade och dodade over tva miljoner manniskor for bara 30 ar sedan.. Efter lunch akte vi vidare till avrattningsplatsen Killing Fields dar vi fick reda pa att de holl sma bebisar i fotterna och slog dem mot ett trad tills de dog. Fruktansvart hemskt och man kunde inget annat an att bli berord. Efteratt var privata tuktukchauffor tagit oss tillbaka till Lotus Bright Guesthouse vilade vi, duschade och gick sen ut och at pa ett italienskt stalle. Vi kopte en lonely planet och gick sedan tillbaka till rummet och lag och pratade ett bra tag.

Imorse var det tidig uppgang, hamting 06.30 for att sedan aka med buss till Shanoukville som ligger vid kusten. Val framme efter 4-5timmar sa star det 1000 tuktuk-chaufforer runt en i en ring och tjatar pa en.. INTE populart! Vi akte till ett guesthouse vi hade last om, men eftersom det var fullt sa rekommenderades vi till det bredvid vilket ar jattemysigt och ac och allt for bara 15 dollar natten. Vi gjorde iordning varsin strandvaska for att sedan inse att det precis borjat osregna.. KUL tankte vi men vi gick ner och at pa restaurangen och hoppades pa battre vader eftersom vi kom pa att vi inte ens atit frukost. Solen kom fram och vi gick ner till stranden och var dar i nagra timmar och bara njot, solade och badade. Som vi har langtat! Nu ar vi nyduschade och ska ata nanstans hade vi tankt, sen kanske det blir en drink nagonstans.

Fick en uns av hemlangtan forut, sa saknar min familj!! Men har ar det underbart ocksa, och jag njuter av varenda minut! Speciellt nu nar vi ar i Sihanoukville, vilket ar ett mycket mysigare stalle an de tidigare..

Hors snart igen. Ska lagga upp bilder. Har lagt over dem fram kameran nu, men det ar supersegt att ladda upp bilder har pa bloggen och pa facebook ocksa.. Det kommer, hall ut!

Phnom Penh

Igar var vi och tittade pa Angkor Vat och massa andra tempel. Det var jattevackert att se och vi hade en privat tuktuk-chauffor hela dagen som vantade pa oss precis utanfor utgangen nar vi var klara. Tee hette han. Jattesnall och ville fa med oss ut pa buffé pa kvallen, men vi orkade inte utan var helt slut efter att ha gatt runt i 35-gradig varme hela dagen. Drack sakert 4 liter vatten, och det behovdes verkligen!

Vi kom hit idag till phnom penh, huvudstaden runt tretiden efter att ha akt buss i fem och en halv timme. Skont med luftkonditionerad buss. Vi at som vanligt ingen frukost eftersom vi forsov oss (vilket vi i arlighetens namn ALDRIG gor annars, nagon av oss) Vi vaknade 6.20 och bussen skulle lamna vart guest house 6.30. 6.32 sprang jag ner for trappen med ryggsacken pa ryggen men bussen hade redan gatt. Helvete tankte vi, men hjalpsamma som kambodjanerna ar sa ringde de bussbolaget och sag till att de hamtade upp oss lite senare. Madde lite illa ett tag pga bristen pa mat, men annars gick resan bra! Sen gick vi till rummet och tog det lugnt for att sen duscha och gora iordning oss for att ga ut och ata.. vi at mexikanskt. Forsta gangen jag har vart sugen pa mat sen vi kom hit. Har inte haft matlust alls oich knappt atit nat, sa magsacken ar liten nu. Trakigt att inte vara hungrig nar man ar i ett land med skitgod mat.. menmen, jag hoppas att den kommer tillbaka.. Vi har precis vart pa en bar och tagit oss varsin ol (otippat) och nu sitter vi har.. jag svettas sa det rinner.. Svettas mer nu an vad jag nansin har sett emil gora.. o det sager en hel del.

Imorgon ska vi till forintelsemuseet Toul Sleng, och vi bada langtar massor dit eftersom det verkar vara valdigt intressant. efter det blir det killing fields och sedan morgonen darefter aker vi vidare till sihanoukville och kusten. Som vi langtar!!

Take care alla dar hemma, tanker pa er mer an ni tror..

I Kambodja

Nu sitter vi pa ett iunternetcafe i Siem Reap i Kambodja. Har ar folket otroligt vanliga och det ar billigt med mat och boende. Vi borjade resan hit klockan 7 imorse fran Khao San Road med minibuss mot gransen Poipet. Akte tillsammans med Tva tyskor och en Australiensisk familj med en liten sot tva-arig dotter. Kom fram till gransen och dar fick vi vanta pa att fa ga over till Kambodja. Det var en helvetespromenad kandes det som. Sakert 35 grader och med ryggsacken pa ryggen och en tung vaska under armen sa blev det sjukt jobbigt. Vi fick stanna pa tre olika stationer for att visa pass o dyl for att fa ga over gransen till Kambodja. Darifran delade vi taxi med ett tyskt par till Siem Reap dar vi ar nu. Det guest Houset vi bor pa ar val sadar med tanke pa att vi betalar for AC som knappt fungerar, men sant ar val livet har.. Sjukt fattigt land och Siem Reap ar en av de fattigaste delarna i hela Kambodja och det marktes verkligen pa vagen hit!! Kossor dar hela skelettet syntes gick och strosade langs vagen. Var chauffor trodde att allt skulle ga bra, bara man tutade sa varenda omkorning tutade han som en galning.

Imorgon ska vi titta pa Angkor Vat och sedan ga pa nattmarknaden. Morgonen efter lamnar vi detta stalle och aker vidare till huvudstaden Phnom Penh dar vi hoppas att det inte ar lika fattigt, da det ar ganska psykiskt jobbigt att befinna sig bland fattigdomen. Ikvall at vi pa en restaurang dar jag at rakor som serverades i bananblad tillsammans med ris. Det var gott! Efter det satte vi oss vid en bar och tog varsin drink. Jag drack Singapore Sling och tankte da pa pappi och nar vi var i Thailand 99. Valutan har ar rolig da vi betalade 60000 riel var for rummet vi bor pa. Kort och sadant far vi ta senare nar vi far tillgang till battre internet, vilket sakert blir i huvudstaden.

Nu ska vi ga och lagga oss pa vart rum och sedan ga upp imorgon for att aka till templen kl 8.

Godnatt Sverige.

mbk, tuktuk & gubbakvart

ja, sitter fortfarande i bangkok. vaknade imorse efter varldens samsta natt. sov knappt en blund och hoppas att det ar jetlagen som spokar. vi at frukost, checkade ut, fixade visum och bussbiljett till kambodjanska gransen och sedan checkade vi in igen.. Pa samma hotell. Idag har vi vart pa shoppingcentret mbk dar vi bada inforskaffade oss ett par solglasogon och dar vi aven at sushi ( for ovrigt pa band som jag sa lange velat prova ) resan till shoppingcentret gav en valdig adrenalinkick da vi akte tuktuk i ca 100 km i h. usch, det var nog sista gangen. hem unnade vi oss en taxi, som iforsig bara kostade 13 svenska kr for oss bada (!) nar vi kom fram var vi trotta sa vi gick till rummet o kollade thailandsk tv, o lyssnade pa musik for att sedan knoppa in for en gubbakvart som min syster skulle sagt. efter det tog vi oss ut och at pad thai an en gang och inforskaffade aven vatten och andra nodvandigheter for morgondagens busstrip som forhoppningsvis slutar med att vi hamnar i sihanoukville. Vi vill inget hellre an att glassa pa en strand just nu da vi ar de blekaste turisterna pa hela khao san road. uppdaterar med bilder fram sihanoukville, har tar tiden snart slut. svarar aven dar pa kommentarer o dyl.

idag tanker jag pa min pappi, varldens basta pappi! Fars dag kom vi precis pa och som tur val ar har jag fatt prata med honom i telefonen idag.

Saknar er men nu javlar ska vi njuta av sand mellan tarna och blota bikinioverdelar!

aventyret har borjat!

nu sitter vi 1 minut fran khao san road i bangkok och dricker vatten och facebookar. Vi har precis atit en middag for cirka 5 svenska riksdaler, inklusive vatten. Det ni! iforsig gaendes pa gatan, men det spelar ju ingen storre roll. Flygresan gick bra, lite turbulens i ett par minuter men annars gick resan helt smartfritt. i London passade vi pa att ga till Pret a manger for att fa lite London flashbacks.

Vi overvager att endast stanna i bangkok en natt och sen ta oss vidare till kambodja med natt-tag dar det ar sol och bad som galler i forsta hand. varmen tar pa krafterna och det kanns som att marken gungar nar jag sitter har. snart ska vi ga till rummet och lagga oss, vi har inte fatt mycket somn senaste dygnet. uppdaterar med bilder o mer info senare. Bangkok lockar inte sarskilt mycket just nu, utan vi tankte imorgon ga till ett stort kopcentrum och darefter forsoka fa tag i en tagbiljett till kambodja och telefonkort ska vi ocksa forsoka fixa. smsar numret till dig pappi, sa fort jag fatt det! sen far du inte glomma att ge det till mamma, hon laser ju inte sina sms sa ofta som du vet.

saknar er dar hemma och tanker pa er. Det ar nu aventyret borjar!!!

på språng

nu sitter jag hemma i köket och har gjort mig en macka att äta på flygplatsen. Ska nu åka till Amanda i Igelstorp och lämna lite musik hon ska lägga in på sin ipod o sen åker vi två och hämtar upp mamma på jobbet och så bär det av till Göteborg och Landvetter.. Nu åker vi!!

So long,

sängen

o jävlar vad jag kommer sakna min säng! Ligger här nu och njuter av min stora underbara säng med ett duntäcke runt mig. Synd att man inte kan köpa en resesäng som går ner i väskan.. Sista natten på länge liggandes på min bästa vän, sängen.. Konstigt hur fäst man kan bli vid sina saker..

God natt.

/L

och idag bjuder jag på gluggbilden..bjuder på gluggbilden. bara för idag..

hejdå

Ja, vad ska man säga. Nu sitter jag här färdigpackad så när som på telefonen. Det känns helt surrealistiskt att jag imorgon åker mot varmare breddgrader. Jag har fått min traditionella panikattack, så jag hoppas att det ska vara bra med det nu. Nu lämnar jag hemmets trygga vrå och mammas goda mat tillsammans med min 15,6 kilo tunga vän. Det blir ett kort inlägg, för jag ska lägga mig intill mammi en sväng och krama om henne. Det dröjer innan jag får göra det nästa gång.. So long, wish me luck!

Kanske hinner knåpa ihop ett snabbt inlägg imorgon..

Lovisa

han ska pröva din styrka, han ska testa din moral

Lars igår var brabrabra. Lika bra som alltid, han gör en aldrig besviken den killen. Stod där i folksamlingen med Johanna och Anna och njöt. Störde mig självklart lite samtidigt på en illaluktande slusk som jag tror blockerade sikten för mig on purpose så att säga, men annars var det helt skitbra! Förband var Andreas Grega med band och det var också bra. Vi stod och mindes tillbaka att han faktiskt alltid haft bra förband. För två år sen var det tjejbandet Abalone Dots som överraskade med att ha pampiga instrument och sjunga i stämmor. 2004 var det faktiskt Anna Ternheim som blev upptäckt av mig och mina vänner. O säga vad man vill, men vi upptäckte en riktig snygging på scenen. Andreas Gregas basist gick inte av för hackor vill jag lova. Jag och Anna kunde inte slita blicken, medan Johanna tyckte vi mest var töntiga. Vi fick oss ett gott skratt när vi upptäckte att snyggingen hette Jesajah. Det blev liksom lite svårt att släppa det.. Jag tror att Anna och jag kommer stå tillsammans på Larskonsert även om 15 år, om inte annat så hoppas jag att vi gör det. Det har helt enkelt blivit en fin tradition..

Har pratat med Emil på morgonen, kändes lite konstigt att han satt lite halvfull i sängen på kvällen kanadensisk tid efter en pubkväll medan jag satt nyvaken med håret på ändå samtidigt hemma i Sverige.. Det var ett bra samtal, förutom att han fick för sig att skriva allt han sade på samma gång. Det var nog salongsberusningen som spökade.

Nu ska jag ta mig lite morgonmat så att säga och sen sätta på mig lite kläder och packa vidare. Har nästan bara necessär och hygienartiklar kvar att trycka ner. Det som är lite bittert är att den listan med grejer var ungefär tre gånger så lång som klädeslistan, men det får gå. Allt går..

När du har vunnit, kom ihåg mig då..

god natt.

puh, nu har jag trixat och fixat med den här satans bloggen för att få den lite snyggare. Är ju lite roligare att gå in och kika då, inte sant? ;)

Nu är jag trött trött trött. Imorgon ska jag packa färdigt och på kvällen ska jag se min kära Lars Winnerbäck. Underbart!

Sov gott,

försäkring, pass & lonely planet

Ja nu sitter jag här igen. Jag har blott 3 hela dagar kvar här hemma i höstrusket..
Jag är supertaggad, samtidigt som jag är sjukt nervös och absolut inte ser fram emot min resfeber som alltid infinner sig när jag ska iväg och åka. Det brukar visa sig i form av massa tårar och till följd av detta en ihållande huvudvärk. Samtidigt har jag nog aldrig vart gladare och känt mig såhär lycklig. Allt känns bra och jag tror att min framtid kommer att bli ljus. Längtar till och med efter saker jag aldrig känt så mycket för innan, till exempel min kommande studenttid. Jag har så många mål och planer och jag kommer till insikt med saker som inte alltid vart så självklara innan. Hade ett bra samtal med storasyster häromdagen om livet och diverse andra saker. Jag är så glad att jag har mina storasystrar, som alltid finns där.. O hej o hå vad vi blir känslosamma och kärleksfulla här..

Nu ska jag i alla fall ta mig i kragen och hoppa i mina stövlar för att bege mig till EB's jobb för att kopiera upp viktiga dokument inför min resa. Ikväll blir det fika med Niclas på helensgården.