Nha Thrang

Igar kl 07:00 paborjade vi var resa mot ett nytt land, namligen Vietnam. Vi upptackte kvallen innan att vi glomt att skriva ut flygbiljetten som visar att vi skulle ta oss ut ur Vietnam inom 15 dagar fran det att vi anlande. Grejen med hela internetbesoket tidigare den kvallen var att vi skulle skriva ut den, men det glomde vi saklart. Iaf sa fick vi ga upp tidigare for att forsoka hitta ett stalle med skrivare, men det var inte det lattaste. Vi letade i sakert tio minuter innan vi upptackte att de hade skrivare pa internetcafet precis over gatan. SMART! Jag skrev ut biljetter medan Amanda prutade pa en Tuk Tuk som skulle ta oss till Busstationen. Vi hann precis. Hade vi vart en minut sena sa hade vi missat bussen. Sa tur var vad vi hade! Bussen gick via huvudstaden Phnom Penh sa efter att ha sovit halva tiden av den fyra timmar langa resan till PP sa var det vantan dar i ca 1,5 timme pa plaststolar pa deras busstation. Amanda sprang ivag och kopte oss varsin hamburgare medan jag vaktade vaskor. Med lite mat i magen hoppade vi in i en minibuss som kandes som om den skulle sprangas vilken sekund som helst. Den tog oss till en ny buss som skulle ta oss vidare mot gransen mellan Kambodja och Vietnam och vidare till Ho Chi Minh City, eller Saigon som ar ett mer bekant namn. Val inne pa bussen fick vi en positiv overraskning da vi insag att satena var enorma och det gick bade att falla ut benstod och lagga ner satet sa det kandes nastan som en nattbuss. Vi njot av turen och slocknade bada tva som tva utbrunna stearinljus, nasan direkt. Vi kom fram till gransen manga timmar senare och da befarade vi det varsta eftersom gransovergangen forra gangen var nastan ett rent helvete. Var "busskille" hjalpte oss valdigt mycket och det enda vi behovde gora var att visa upp passet o sen fixade han resten. Vi hade ju vart oroliga for att vi inte skulle fa vart visum automatiskt med det loste sig utan problem och 20 minuter senare satt vi pa bussen igen.

Ytterligare ett par timmar senare var vi framme i Saigon och da borjade turen vanda. Forst lat vi oss overtalas av en taxichauffor som skulle ta oss till det Guest House vi ville bo, och eftersom klockan redan var 8 pa kvallen sa orkade vi inte krangla sa vi hoppade in i taxin och nar vi val var framme sa fick vi helt enkelt punga ut med 15 dollar (vilket ar jattedyrt har och som hela resan mellan Sihanoukville i Kambodja och Saigon i Vietnam kostade forovrigt) Vi gick in och mottes av ett fullt Guest House, sprang over till ett annat Guest House mittemot som ocksa var fullt. En tjej hjalpte oss till ett tredje som ocksa var fullt och sen fanns det ett rum kvar pa det fjarde, sa det tog vi precis framfor nasan pa tre killar som ocksa var ute och backpackade och verkligen ville ha det rummet. Rummet var sjukt skabbigt och vi tyckte inte det var vart att betala for AC for AC-apparaten sag inte sa trevlig ut. Det blev en varm natt, sarskilt for Amanda som pratade i somnen hela natten. O hon pratade inte med sig sjalv utan vackte mig for att ha en konversation. Hon berattade att det satt en man pa min sang forut o jag trodde ju att hon var vaken hela tiden sa jag trodde stenhart pa henne och var lite pa min vakt. Nar vi vaknade svettiga och trotta klockan kvart i sex sa hade hon bara vaga minnen av natten.

Vi gick upp, gjorde iordning oss, at frukost tillsammans med tva valdigt trevliga aldre par. Fransman och Australiensare. Vi blev hamtade av bussen utanfor och akte vidare hit till Nha Trang.

Idag har vi vart pa resande fot i nastan precis tolv timmar men vi hamnade iaf tillslut pa ett supermysigt Guest House har i Nha Trang. Perfume Grass Inn heter det. Vi har AC, gratis internet och frukost  och det ar det forsta stallet utan lysrorslampa som de verkligen har pippi pa har nere i Asien. Underbart! Imorgon hoppas vi pa finare vader for nar vi kom hit idag sa regnade det massvis och blaste nastan storm. Har ar det regnperiod och en liten svalare period just nu och det kunde vara "bara" runt 21 grader. Det marks verkligen att det ar svalare har och det ar verkligen inte sa att man svettas nu pa kvallen, som vi gjort pa tidigare stallen.

Imorgon ar planen att ga ut och festa till det lite. Vi har vart oforskamt daliga pa det hittills och vi far se till att skarpa oss pa den fronten.