Halong Bay

Ja nu var det ett tag sen, men har inte haft tillgang till nagon dator pa flera dagar. Vi lamnade Nha Trang och Perfume Grass Inn med en bil som vi fixade via vart guest house som tog oss till flygplatsen. Val framme dar vcar det en snabb och smartfri incheckning med lite vantan pa att planet skulle komma dock. Vi lamnade ett sporegnande, varmt Nha Trang for Vietnams huvudstad Hanoi. Vi blev bada chockade nar flygkaptenen informerade oss om det endast var 16 grader i Hanoi. Dumma svenska opalasta tjejer! 

I alla fall sa hade vi hort att man verkligen inte skulle ta en taxi fram flygplatsen, da chaufforerna ofta tog en till ett helt annat stalle an dit man ville sa vi bestamde oss for att ta en shuttlebus istallet, da en tjej sa att den skulle aka till Old Quarter dar vi hade tankt att bo. Det var bara vi och massa vietnameser pa bussen, men det gick bra anda fram tills vi upptackte att vi inte alls kom ratt och med en busschauffor som inte kunde ett ord engelska sa gick det sadar bra att forklara vart vi ville och fraga hur vi skulle ta oss dit. Vi gick runt i sakert en halvtimme med vara tunga ryggsackar pa ryggen for att forsoka fa tag i en palitlig taxichauffor och till slut hittade vi en som tog oss till ett stalle som var rekommenderat i Lonely Planet. Stallet var val helt okej, men inte mer an sa. Vi gick och bokade en battur udner tva natter till Halongbukten och sedan gick vi for att ata en bit. Jag har arligt talat ALDRIG atit sa stark mat under hela mitt 20-ariga liv. Sa med torra lappar och matt mage sa gick vi tillbaka mot vart "hotell" da vi fick en snilleblixt och kom pa att vi ville ga pa bio. Vi tog en taxi till ett kopcenter med bio pa toppen, men nar vi kom dit var det bara knepiga filmer som gick och den enda vi ville se gick inte forran efter 2,5 timmar. Sa istallet gick vi in i en matbutik och kopte oss varsin chokladbit och sedan tog vi taxi tillbaka igen. VART! Men vi fick se lite mer av Hanoi i alla fall. Vi gick till nattmarknaden har i Hanoi och kollade pa massa roliga saker, blev inget kopt for min del, men det finns fler tillfallen till shopping! Ingen av oss har klader till vadret har, det ar verkligen kallt jamfort med ovriga Asien. Vissa har gar runt i dunjacka, sa det sager en del. Holl pa att frysa arslet av oss under marknadsturen. Vi gick tillbaka till rummet, satte oss for att spela kort och knoppade sedan in.

Morgonen darpa var det dags for battur. Efter en snabb frukost bestaende av bananpannkaka sa gick vi till resekontoret dar vi motte upp ovriga resenarer och hoppade pa en minibuss som skulle ta oss till Halong Bay. Det var tva engelska och ett irlandskt par och tva tyska vaninnor som vi atminstone inte tror var ett par, but you never know.. Vi hoppade pa baten och checkade in pa vara rum och sen var det dags for lunch. Bara skaldjur och seafood. Krabba, rakor, fisk och massa annat smatt och gott. De kom in med mer och mer mat hela tiden. Matta och trotta gick vi upp pa soldack och vilade for att sedan aka ut och paddla kajak genom grottor o. dyl. Halongbukten ar nagot som verkligen maste upplevas. Obeskrivligt vackert, har aldrig sett nagot finare faktiskt. Ak dock hit under deras sommarperiod, da det ar varmare. Vi paddlade igenom en grotta som i stort sett var osynlig. Den gick inte att se forran du kom fram till den. Innanfor den sa lag "secret cave". Helt otroligt!! Knapptyst, vindstilla och turkost vatten. Gramer mig att jag inte fick med kameran ut i kajaken men vagade inte riskera att tappa den. Sen akte vi vidare och sag lite fler saker och atervande sedan till baten da det var dags for dusch och sen satte vi oss pa soldack och kollade pa solnedgangen. Det var kallt, men fint! Vi hade varldens sotaste guide med under hela batturen. Lien hette hon, kan inte ha vart mycket aldre an oss och hon skrattade och log hela tiden. Jattegullig tjej som var ovanligt bra pa engelska, aven fast man inte forstod en del av det hon sade ( vietnameserna ar extremt daliga pa engelska, en taxichauffor vi hade var nara pa att borja grata nar han insag att vi inte forstod vietnamesiska och han skulle behova forsoka sig pa engelskan )

Efter middag, som ocksa bestod av skaldjur och fisk satt vi och pratade med de andra resenarerna, sedan gick vi till rummet dar vi hade satt pa ACn pa 30 grader. Dar satt vi och spelade kort och njot av varmen innan vi krop till kojs.

Morgonen darpa gick vi upp for att ata frukost och sedan packa vaskorna igen. Sen akte vi till "amazing cave", vilket ar en grotta som ar jattestor! Det tog oss en timme att ga runt i hela grottan.. Efter grottturen checkade vi ut fran baten, bytte till en mindre bat som tog oss ut till en o dar vi fick varsin bungalow att spendera natten i. Det forsta vi sag nar vi kom till stranden var en ratta och hemskt nog har vi borjat vanja oss vid asynen av dem. Sa lange de inte ar inne pa rummet sa ar det okej! Vi at lunch, massa mat aterigen, tror att de ville overgoda oss. Efter lunch hade vi egen tid som vi spenderade med en bok pa stranden i nan timme innan solen forsvann fran var sida av on. Det blev kallt sa vi gick till var bungalow dar vi lag i vara sovsackar pa en elektrisk varmefilt fram till middagen plus en drink serverades. Ratt efter ratt kom in, som vanligt var det alldeles for mycket mat. I kladesvag hade jag pa mig allt jag kunde vilket blev bade kofta under och over t-shirten, leggings, shorts, kjol, halsduk. Jag var inte sa snygg att titta pa, men jag fros inte i alla fall. Vi satt och pratade lange och forflyttade oss till en "eld" som egentligen bara var glodande kol dar vi satt och njot ett tag innan vi borjade tanka pa refrangen. Bungalowen var tvadelad sa det kandes i princip som att vi hade samma rum som tva spanjorer som lag bredvid. De pratade hela natten, men jag ar inte bitter!

Imorse gick vi upp och at frukost, checkade ut och lamnade sedan on for att aka tillbaka till Halong harbour. Idag var det varmare sa vi lag uppe pa soldacket hela vagen. Vinden var valdigt kall, men vi ar trotta pa att vara blekast overallt nu. I Halong Harbour fick vi lunch, stor skrall, och sedan tog vi minibussen tillbaka till Hanoi. Nu sitter vi pa ett stalle som heter Little Hanoi, dar vi ska tillbringa natten. Blev rekommenderade detta stalle av det irlandska paret och vi blev verkligen inte besvikna. Trevligaste personalen vi traffat pa hittills under resan! 5 minuter efter att vi kommit in pa rummet kom de in med tva koppar te och ett fat fullt med clementiner. Mysigt! Nu ska vi upp pa rummet och duscha for att sedan ga och ata glass tror vi. Vi ar inte sugna pa mat i alla fall, sa som vi atit de senaste dagarna. Tror vi atit mer senaste tre dagarna an vi gjort under hela resan.

Forovrigt maste jag saga att jag bara aaaaalskar Londonbrittiska, en av tjejerna med pa baten kom fran London och jag fick lite Londoncravings.

Imorgon aker vi vidare till Vientiane i Laos dar vi ska ga pa ett skandinaviskt fik och ata nat svenskt. Sen aker vi till Vang Vieng och satsar helt pa tubingen! Har hort att det ar det roligaste av allt och aven att det ar sadar. Tror dock att vi kommer tycka det forstnamnda, da flest folk o var alder har sagt sa.

Trafiken har i Old Quarter ar helt sjuk! Moppar precis overallt som tutar pa en och bara kor pa. Man vanjer sig snabbt, men det ska bli skont att komma ifran det nu.

Kanske har missat nat men ni kan ju kika in pa Amandas blogg for att se om hon fatt med nat som inte jag har. Vi gor ju trotsallt precis samma saker. http://amandasofiehult.blogspot.com

Ha det sa bra och halsa Sverige!

Kul att lasa kommentarerna ni skriver. Fortsatt med det. Saknar er allihopa!

Kram Lovisa

Kommentarer
Postat av: maria

Gud va roligt det är att läsa din blogg! Jag känner själv nu att jag måste iväg någonstans snart också.. det verkar ju så himla underbart! Ni får ha det så bra :D

2009-11-23 @ 15:30:06
URL: http://morff.blogg.se/
Postat av: Pappa

Hej Lovis,

Blir avundsjuk när du berättar om alla goda skaldjur Ni äter.

Trevlig resa till Laos!

Vi hörws.

Pappa

2009-11-23 @ 16:21:22
Postat av: Anonym

Maria: Kul att du laser!! satsa pa att komma ivag du ocksa, man angrar sig verkligen inte. hur leker livet i Torsby, hittar du nat jobb?



Pappi: Jag forstar det. Maten i Kambodja var dock battre an den i Vietnam om jag far saga vad jag tycker. Jag saknar dig sa jag dor. Puss

2009-11-24 @ 14:13:45
URL: http://lovisaps.blogg.se/
Postat av: maria

Nej det kan jag tänka mig! jadu, det knallar och går.. finns inte så värst mycket att göra. nix, det verkar som sagt intill omöjligt här, ska hälsa på min bror i skövde nån dag så får jag se hur det ser ut och om jag skulle kunna tänka mig flytta dit istället!

2009-11-24 @ 15:54:09
URL: http://morff.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0